VANNESAHAUS - OPAS TERÄ JA SAHAUS ONGELMIEN ETSINTÄÄN


1. VINKKEJÄ VAURIOIDEN ENNALTAEHKÄISYYN
2. VANNESAHANTERIEN HAMMASTUSVÄLI
3. VANNESAHANTERIEN SISÄÄNAJO
4. TERÄONGELMAT
5. ONGELMAT SAHAUKSESSA







ALUSTUS


Saamme silloin tällöin tiedusteluja, että miksi vannesahanterät katkeavat, eivät sahaa suoraan tai niiden kanssa esiintyy muita ongelmia. 

Monivuotisen kokemuksemme mukaan se, että vannesahanterä on syyn aiheuttaja, voidaan lähes aina sulkea pois. 


Vain harvoissa tapauksissa sahanterä on se todellinen syy, mutta useimmiten tapauksissa huono vannesahanterä on pikemminkin tulos sterän viallisesta käytöstä. 

Seuraavassa kerromme sinulle perusperiaatteet oikeiden vannesahanterien valinnasta ja tekijät, jotka vaikuttavat vannesahanterien katkeamiseen sekä huonoon sahaukseen. Toivottavasti seuraava kirjoitus auttaa sinua ymmärtämään, miksi ongelmia on ilmennyt ja miten niitä voidaan poistaa.


Vannesahauksessa esiintyvien teräongelmien yleisimmät syyt löytyvät alla olevasta ohjeesta. 







1. VINKKEJÄ VAURIOIDEN ENNALTAEHKÄISYYN







1.1 TERÄOHJAIMET JA TERÄPYÖRÄT



Vannesahanterän teräohjaimet ja rullatuet
• Nämä löytyvät useimmista vannesahoista​

​• Rullat on säädetty ilman välystä, jotta vannesahanterä voidaan ohjata optimaalisesti.



Vannesahan teräpyörät - vannepyörät

​• Teräpyörillä ja niiden kunnolla on iso merkitys vannesahassa. 








1.2 TARKISTA, HUOLLA JA PUTSAA VANNESAHA SÄÄNNÖLLISESTI



​• Tarkista ja säädä teräpyörä niin, että sahanterä ohjataan oikein. 

• Teräpyörien ja ohjainten vaurioituneet laakerit aiheuttavat epävakaata kulkua ja voivat aiheuttaa vaurioita sekä koneessa, että terässä. Vaihda vialliset laakerit välittömästi. 

• Puu- tai leikkuujätteet voivat tarttua teräpyöriin, teräohjaimiin ja teräharjoihin. Huomaa, että jopa pienet purun aiheuttamat kohoumat voivat aiheuttaa ratkaisevan pistekuormituksen vannesahanterälle, mikä voi johtaa kalliisiinkiin vaurioihin. Siksi on suositeltavaa tarkistaa ja putsata vannesaha säännöllisin väliajoin. 

• Vaurioituneet teräohjaimet sekä kuluneet laakerit kannattaa vaihtaa vannesahasta välittömästi. 

• Vannesahanterän hampaat tulisi kulkea vapaasti eivätkä hampaat saa koskettaa teräohjainta, koska tällöin sekä vannesahanterä, että teräohjain vaurioituisi.






2. VANNESAHANTERIEN HAMMASTUSVÄLI

METALLIVANNESAHAUS





 





2.1 Hammastusvälin määritelmä 


ZPZ ​= Hammastusväli on hammasten lukumäärä tuumaa kohti (ZpZ). 

1 tuuma ​= 25,4 mm.

Vannesahanteriä on sekä muuttumattomalla, että muuttuvalla hammasvälillä.
Muuttumatonta hammasväliä ilmaistaan yhdellä luvulla, esim 2 ZpZ 
Muuttuvaa hammasväliä ilmaistaan kahdella luvulla, esim 2-3 ZpZ, jossa 2 ZpZ on maksimi hammastusväli ja 3 ZpZ on minimi hammastusväli hampaiden välillä. 


Oikean hammastusvälin määrittämiseen on monia tekijöitä. 

Vasta vuosien kokemus ja oman koneen tuntemus johtavat vannesahauksessa ja vannesahan terävalinnoissa parhaisiin tuloksiin. 


Aina ei kuitenkaan tiedä, että minkälainen terä pitäisi valita 
tai sinulla on vannesahanterien kanssa ongelmia kuten
epätarkkojen, vinoutuneiden ja epäsiistien leikkausten sekä lyhyiden käyttöikojen kanssa. nauhat. 


Metallivannesahan käyttöä varten olemme tiivistäneet sinulle tärkeimmät kohtaan lyhyt yhteenveto. 



 






Kun käyttäjiä on paljon ja sahaukset on erilaisia, käytä yhdistelmäteriä välttääksesi väärin saahaamista




2.2 Lyhyt yhteenveto

 ​• Tavoite: vähintään 3 hammasta leikkauksessa. Poikkeuksena Vario-hammastus. 

 ​• Liian monta hammasta leikkauksessa aiheuttaa lämpenemistä ja lyhentää sahanterän käyttöikää. Tällöin lastutila liian pieni, sahanterä pomppii ja hampaat katkeavat. 

 ​• Pehmeät materiaalit vaativat vähemmän hampaita ja suuremman lastutilan. 

​ • Kovemmat materiaalit vaativat enemmän hampaita työn jakamiseksi ja pienemmän lastutilan tuottamiseksi. 




2.3 Metallivannesahanterien hammastusvälin optimointi 

Pieni nyrkkisääntö optimoidusta hammastusvälistä metallileikkauksissa, kun materiaalin paksuus on 50-230 mm: 

​ • Pehmeät materiaalit: keskimäärin 17 hammasta leikkauksessa 

​ • Kovat materiaalit: keskimäärin 28 hammasta leikkauksessa 

 ​• Sitkeät materiaalit: keskimäärin 20 hammasta leikkauksessa









3. Vannesahaterät - Sahaterien sisäänajo 




3.1 Miksi vannesahaterät tulee sisään ajaa? 

• Terävät hampaat ovat haurampia kuin hieman tylsistyneet. Uudet hampaat eivät ole kaikki saman korkuisia. 

• Sahaterän oikea sisäänajo estää hampaiden lohkeamisen ja varmistaa tasaisen kulumisen. 




3.2 Näin sahaterä ajetaan sisään: 

• Valitse teränopeus leikattavan materiaalin koneistettavuuden ja koon mukaan. 

• Vähennä syöttönopeutta noin 50 % tavanomaisesta arvosta ensimmäiselle 800 cm²:lle. 













4. TERÄONGELMAT


4.1 Ongelmia hampaiden lohkeamisen kanssa


Liian suuri syöttönopeus ja siitä johtuva leikkaussyvyys eli tilanne, jossa terä ns. haukkaa on useimmissa tapauksissa ongelma, 
kun hampaat katkeavat. Tapahtuu pääasiassa metallille tarkoitetuilla Vannesahaterillä. 





4.2 Mahdolliset syyt ja tilanteet kun on liian syvä leikkaussyvyys

• Syöttönopeuteen nähden hampaiden määrä on terässä liian alhainen.

​• Aihiot tai vannesahan osat eivät ole tiukasti kiinnitettyinä.

• Liian alhainen vannesahanterän leikkuunopeus aiheuttaa liiallista leikkaussyvyyttä.

​• Sahattavan kappaleen epäsymmetrisestä muodosta aiheutuvan pinta-alan vaihtelu, kuten hitsaussaumat ja vaihtelevuus seinämän tai materiaalin paksuudessa.

​• Liian nopea syöttönopeus aiheuttaa liiallista leikkaussyvyyttä.

• Vannesahanterä on kiristetty heikosti, jolloin heikko teräjännite aiheuttaa vannesahanterän liukumista.

• Ongelma hydraulisyötössä. Epätasainen syöttönopeus aiheuttaa liiallista ja tempoilevaa leikkausta.

​• Terä liukuu kuormituksen alla, jolloin tapahtuu liiallinen leikkaus (haukkominen, nykiminen, liiallinen syöttönopeus).

​• Vannesahan lastunpoisto tai lastuharjat eivät toimi. 








4.3 Ongelmia hampaiden halkeamisessa




Mahdolliset syyt

• Vannesahan vanteiden / vannepyörien halkaisijat ovat liian pieniä terän paksuuteen nähden. 

​• Vannepyörien tai ohjainten laakerit kuluneet. 

​• Takaohjainta ei ole säädetty oikein, joilloin etäisyys vannesahanterän ja takapuolisten ohjainten välillä liian suuri. 

​• Löysät sivuohjaimet aiheuttavat vannesahanterän vääntymisen. 

​• Vannesahan teräohjainten käsivarret ovat liian kaukana toisistaan. 

• Terän jännitys ei ole oikea. 

​• Hampaiden askelväli liian iso/karkea. 








4.4 Halkeamia terän takaosassa



Mahdolliset syyt 

​• Kuluneet takapuolien ohjaimet kovettavat terän takaosaa. 

​• Samoin kuluneet sivuohjaimet. 

​• Terän takaosa on liian lähellä vannepyörän laippaa.





4.5 Halkeamia vannesahanterän hitsaussaumassa



Mahdolliset syyt

• Ei viimeistelty kunnolla.

​• Jos vannesahanterä katkeaa hitsaussaumasta tai hitsausalueelta, myös vannesahanterän kireys voi olla liian suuri








5. ONGELMAT SAHAUKSESSA



5.1 Vannesahanterän pomppiminen:

1.Hitsaussauman siirtymä on epäkeskeinen tai sitä ei ole kohdistettu jolloin se on epälinjassa.

2.Liian monta hammasta leikkauksessa.

3.Puuttuvia hampaita.

4.Syöttöpaine liian alhainen. 



5.2 Hampaiden nopea tylsyminen:

1.Useimmiten se tapahtuu lejeeraamattomilla/seostamattomilla vannesahanterillä lämpötilarajan ylityksen vuoksi bändisahaterillä, kun lämpötilaraja ylittyy (hammasväli liian pieni).

2.Leikkuunopeus on materiaalille liian korkea.

3.Ei asianmukaista sisäänajoa.

4.Vannesahanterä on asennettu väärin päin. 



5.3 Vannesahanterän ennenaikainen kuluminen:

1.Vannesahanterä ei kulje linjassa. Etu- ja takaohjaimen rullat eivät ole samassa linjassa.

2.Syöttönopeus liian suuri.

3.Hampaiden haritus on vaurioitunut sivuohjaimilla.

4.Löysät tai kuluneet sivu- tai takapuolen ohjaimet. 



5.4 Ei suorakulmaista leikkausta: 

HUOMIOI: Jo pieni epäsuoruus johtaa koveraan tai kuperaan leikkaukseen!

1.Vannesahanterä ei kulje linjassa. Etu- ja takaohjaimen rullat eivät ole samassa linjassa.

2.Vannesahan pöytä ei ole oikeassa kulmassa sahanterään nähden.

3.Puristusleuat eivät ole kohtisuorassa sahanterään nähden.

4.Syöttöpöydän/rullaradanrullat eivät ole kohtisuorassa sahanterään nähden.

5.Vannesahanterän jännite/kiristysaste liian matala.

6.Löysät sivuohjaimet.

7.Teränkiristin ei ole lukittu.

8.Leikattu materiaali ei ole suorassa tai suorakulmainen. 



5.5 Vannesahanterän kiinnileikkaus tai terän katkeaminen:

1.Liian monta hammasta leikkauksessa.

2.Syöttöpaine liian suuri.

3.Sivuohjaimet on väärin asetettu.

4.Löysät tai kuluneet sivu- tai takapuolien ohjaimet.



Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.
Dynaaminen pätkäsi näytetään tässä... Tämä viesti näytetään, koska et ole antanut sekä suodatinta että mallia käytettäväksi.