Sähkömoottorien teholuokitukset, kuten S1 ja S6, viittaavat eri käyttötapoihin, jotka on määritelty kansainvälisissä standardeissa (kuten IEC 60034-1). Nämä luokitukset kuvaavat moottorin kykyä toimia tietyissä kuormitus- ja käyttöolosuhteissa. Tässä selitetään, mitä S1 ja S6 tarkoittavat ja miksi niiden suorituskykytiedot eroavat toisistaan:
S1 - Jatkuva käyttö:
- Kuvaus: S1-luokka tarkoittaa, että moottori on suunniteltu toimimaan jatkuvasti samalla kuormituksella ilman ylikuumenemista ja että sen suorituskyky ei heikkene ajan myötä. Tämä on tyypillinen luokitus useimmille standardimoottoreille, jotka toimivat tasaisella kuormalla.
- Suorituskyky: S1-moottorin teho on ilmoitettu moottorin maksimitehona, jota se voi tuottaa jatkuvasti ilman että lämpötila nousee yli sallittujen rajojen.
S6 - Toistuva lyhytaikainen kuormitus:
- Kuvaus: S6-luokka tarkoittaa, että moottori toimii toistuvissa lyhyissä jaksoissa, joissa on vuorottelevia kuormitettuja ja kuormittamattomia vaiheita. Tässä luokassa moottori ehtii jäähdyttää itseään kuormittamattomien jaksojen aikana.
- Suorituskyky: S6-moottorin teho ilmoitetaan prosentteina nimellistehosta, jonka moottori voi tuottaa toistuvasti lyhyissä jaksoissa ilman ylikuumenemisriskiä. Teho on yleensä korkeampi lyhyitä aikoja kestävissä räjähdysmäisissä kuormituksissa verrattuna jatkuvaan käyttöön.
Miksi suorituskykytiedot ovat erilaisia?
- Käyttötarkoitus ja kuormitus: Eri luokat on suunniteltu erilaisiin käyttöolosuhteisiin. Jatkuva kuormitus (S1) edellyttää, että moottori kestää pitkäaikaisen kuormituksen ilman ylikuumenemista, kun taas toistuva lyhytaikainen kuormitus (S6) sallii moottorin käyttää suurempaa tehoa lyhyissä jaksoissa, koska välissä on aikaa jäähdytykselle.
- Tehon ja lämpötilan hallinta: Suorituskykytiedot eroavat, koska moottorin on kestettävä erilaiset lämpötilat ja kuormitusolosuhteet. S1-luokan moottorit on suunniteltu pitämään lämpötilansa alhaisempana pitkäaikaisessa käytössä, kun taas S6-luokan moottorit hyödyntävät kuormittamattomien jaksojen aikana tapahtuvaa jäähdytystä.
Toivottavasti tämä selventää eroja S1- ja S6-teholuokitusten välillä ja auttaa ymmärtämään, miksi suorituskykytiedot ovat erilaisia näissä kahdessa käyttötavassa.